De tio vanligaste felen - Kostdagboken

De tio vanligaste felen

PDF Skriv ut
Image

Läs om de tio vanligaste misstagen du kan begå när du vill gå ner i vikt - och hur du undviker dem.

1. Du hoppar över måltider
Problem: Du kommer oftast att kompensera för de sparade kalorierna genom att äta mer på senare tidpunkter av dagen. Du kommer även att ha svårare att hålla hungern borta.
Lösning:
Se till att alltid äta tre huvudmåltider och minst två mellanmål under dagen.

2. Du handlar på tom mage
Problem: Du frestas att köpa fel matvaror, eftersom ditt blodsocker är i botten och godissuget i topp. Därför åker söta och feta varor snabbt ner i inköpskorgen.
Lösning:
Ät en bra måltid innan du åker och handlar. Skriv en inköpslista så att du handlar målinriktat och inte gör impulsköp.

3. Du småäter
Problem: Ditt blodsocker åker berg-och-dalbana om du småäter till exempel riskakor, russin, franskbröd eller saft som enda mellanmål. De ger en kort och snabb mättnad som snabbt följs av ett ännu större sug.
Lösning:
Ät mellanmål som lägger en bra grund och ger långvarig energi, exempelvis en skiva grovt bröd med mager ost.

4. Du tröstäter på kvällen
Problem: Maten fyller ett socialt behov och du äter utanför måltiderna, fast du inte är hungrig. Resultatet blir att du får i dig fler kalorier än din använda dagskvot, som direkt hamnar i fettdepåerna.
Lösning:
Töm skåpen på frestelser och tillred grönsakssnacks. Det kan kännas svårt att undvara de godsaker du är van att äta på kvällen, men det går över. Försök att undvika stillasittande aktiviteter på kvällen.

5. Du hoppar på nya kurer
Problem: Genom att byta bantningskurer uppnår du ofta en kortvarig minskning som tar slut när bantningskuren är över. Eftersom du aldrig använder vanlig kosthållning för att gå ner i vikt är det dömt att misslyckas, du kan ju inte äta specialkost i längden och slutar därför oftast efter en period.
Lösning:
Justera dina egna kostvanor så att de hjälper dig att gå ner i vikt. Konsultera eventuellt en dietist som kan ge dig kostråd och vägleda dig.

---

Vill du få en överblick över ditt kaloriintag under dagen

Oavsett om du vill gå ner i vikt eller hålla vikten kan I FORM Kostdagbok användas som redskap för att hålla koll på din kost och ditt kaloriintag.

>> Prova I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

---

6. Bröd, ris och pasta är förbjudet
Problem: Din kost präglas av det du inte får äta och är därför svår att praktisera i längden. Samtidigt stannar förbränningen av, energin tar slut och du riskerar att må psykiskt dåligt.
Lösning:
Ge plats åt kolhydrater, men med måtta. Ät till exempel som mest 150 gram bröd och 100 gram okokt pasta om dagen. Välj dessutom fullkornsvarianter framför de vita varianterna.

7. Du rör dig för lite
Problem: Om du har en aktivitetsnivå som genomsnittet finns det inte något utrymme för stora matorgier, eftersom kalorierna då fastnar som fett.
Lösning:
Planera minst en timmes daglig fysisk aktivitet, exempelvis i form av en rask promenad, bollspel med barnen eller cykling till arbetet. Se dessutom till att röra dig så mycket som möjligt utöver detta.

8. Du är för social
Problem: Om du tänker efter innefattar många sociala aktiviteter kaloririk mat och dryck. Man äter och sitter stilla.
Lösning:
Definiera nya spelregler för den sociala samvaron med dina vänner. Hyr till exempel kanoter och ge er ut och paddla, gå en lång promenad längs stranden, spring en runda, bowla, eller aktivera er på något annat sätt.

9. Du dricker kalorierna
Problem: De mättar dåligt och är lätta att få i sig i ansenliga mängder utan att du tänker på det. Resultatet blir ett oönskat kaloriöverskott som drabbar vikten.
Lösning:
Undvik sockerrika drycker som läsk, saft och även juice. Begränsa även den mängd alkohol du dricker till några enstaka enheter per vecka.

10. Du äter mjuk, energität mat
Problem: Om du äter många livsmedel utan fast struktur, får käkarna och matsmältningssystemet inte något att arbeta med. Det betyder att du inte känner dig riktigt mätt och kommer att äta mer än du behöver.
Lösning:
Ät så grovt som möjligt, exempelvis fullkorn, välj grova grönsaker, exempelvis kål i stället för konsistenslösa sallader, ät helt kött i stället för malet, fast ost i stället för mjukost och hel frukt i stället för juice.

---

Använd I FORM Kostdagbok till att få en överblick över din kostsammansättning och se var dina energikällor kommer ifrån.

>> Prova I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

---

Om Kostdagsboken

Kostdagboken hjälper dig att lyckas med din viktminskning. Du sätter målet och Kostdagboken hjälper dig att nå det. Du antecknar allt du äter i en dagbok online och Kostdagboken räknar ut hur många kalorier du får i dig under en dag. Kostdagboken räknar ut antalet kalorier för de enskilda ingredienserna, för en hel måltid, för hela dagen och för hela din viktminskningsperiod. Hur enkelt som helst!

Visste du?

I Kostdagboken kan du hela tiden följa din kaloriförbrukning. Genom några klick med musen kan du snabbt och lätt få full koll på dina kalorier.