Lättaste vägen till lätt mat - Kostdagboken

Lättaste vägen till lätt mat

PDF Skriv ut
Image

Fet mat lagar man inte i köket. Den köper man i affären. Om man inte kontrollerar råvarornas fettinnehåll redan när man handlar är det omöjligt att laga sund mat. Tyvärr är det inte alltid så lätt att se hur mager en produkt är, eftersom livsmedelsproducenterna gör sitt bästa för att lura dig.

Om du tror att det jobbiga med nyttig mat är att hitta bra recept har du fel. Den största utmaningen är att hitta rätt proukter i affären / göra rätt val i mataffären. De val du gör här avgör nämligen helt och hållet om din mat blir fet eller mager.

Det säger sig självt att man inte kan laga fettsnål mat av feta råvaror. Trots det är du säkert väl medveten om att innehållet i dina inköpskassar varken skulle falla näringsexperterna eller Socialstyrelsen i smaken.

Problemet är att loppet då är kört, redan innan du står i köket och ska laga till din mat. Därför måste du vara noga när du väljer ut dina råvaror. Vi pratar inte om ekologi, djurens väl eller priser. Vi pratar om varornas fettinnehåll och om din hälsa.

Se upp med fettet
Först och främst ska vi slå fast att det inte är konstigt om du tycker att det är svårt att handla rätt. Trots att alla livsmedel måste ha varudeklarationer gör nämligen livsmedelsproducenterna allt för att ge dig så lite reell information som möjligt. Och informationen som du får säger inte mycket om hur maten påverkar din hälsa.

Självklart bör du äta varierat, så att du får i dig alla de vitaminer och mineraler som din kropp behöver för att fungera. Det begriper säkert de flesta. Problemet uppstår när man vill veta hur fet maten är. Då finns det bara en sak att göra: kontrollera fettenergiprocenten. Naturligtvis är det just denna siffra som man aldrig hittar i varudeklarationen.

Det som gör att just fettenergiprocenten är så bra att utgå ifrån är att den - till skillnad från andra sätt att räkna - tar hänsyn till att de energigivande kolhydraterna, fetterna och proteinerna inte bidrar med samma mängd energi per gram.
Oavsett varifrån energin kommer lagras den i kroppen om du äter mer än du förbränner. Just fett är emellertid svårast att förbränna. Fett innehåller mer än dubbelt så mycket energi per gram som kolhydrater och protein. Procentuellt sett behöver därför en råvara inte innehålla så mycket fett för att fettet ska utgöra en relativt stor del av varans energiinnehåll.

De flesta näringsexperter föredrar att använda fettenergiprocenten som mätmetod eftersom den lämpar sig bäst för jämförelser. Energins fördelning i maten stämmer bättre överens med det sätt på vilket kroppen hanterar näringsämnena rent fysiologiskt.

En hög fettenergiprocent ökar risken för övervikt medan du däremot kan gå ner i vikt (om du är överviktig) bara genom att äta mat med lägre fettenergiprocent.

Enligt de officiella rekommendationerna bör vår mats fettenergiprocent ligga på högst 30. Om du har en tendens till övervikt bör siffran inte vara högre än 20-25.

Räkna ut det magiska talet
Om du vill äta rätt är det viktigast att känna till den totala fettenergiprocenten i den dagliga kosten. Det är inte lika väsentligt att veta vad varje enskild produkt innehåller. Problemet är att det inte går att räkna ut den totala fettenergiprocenten utan en komplicerad uppställning och helst ett datorprogram konstruerat för just det ändamålet. Och hur ofta har man det till hands?

Därför kan det vara en bra idé att istället uppskatta fettenergiprocenten i de enskilda produkterna, för det säger en del om hur de påverkar kostens totala fettinnehåll.

Produktens fettenergiprocent säger också något om hur mycket man kan äta av den utan att gå upp i vikt. Om siffran är under 25 kan man lugnt stoppa i sig så mycket man vill. Om värdet ligger mellan 25 och 35 bör man ta det lite lugnare. Livsmedel som har ett värde på över 35 bör inte utgöra en alltför stor del av kosten. De flesta livsmedel som du köper bör ha en fettenergiprocent under 25.

Det finns naturligtvis inget som säger att du måste kontrollera fettenergiprocenten i affären. Vänj dig vid att kontrollera varorna där hemma, så lär du dig snabbt vad som är lagom fett och vad som är för fett.

Om Kostdagsboken

Kostdagboken hjälper dig att lyckas med din viktminskning. Du sätter målet och Kostdagboken hjälper dig att nå det. Du antecknar allt du äter i en dagbok online och Kostdagboken räknar ut hur många kalorier du får i dig under en dag. Kostdagboken räknar ut antalet kalorier för de enskilda ingredienserna, för en hel måltid, för hela dagen och för hela din viktminskningsperiod. Hur enkelt som helst!

Visste du?

I Kostdagboken kan du hela tiden följa din kaloriförbrukning. Genom några klick med musen kan du snabbt och lätt få full koll på dina kalorier.