5 kilo på 50 dagar: Öka din vardagsaktivitet - Kostdagboken

5 kilo på 50 dagar: Öka din vardagsaktivitet

Image

Vardagsaktivitet är en fantastisk fettslukare, så se till att röra dig två gånger i timmen under arbetsdagen.

Därför:
Det kan verka överraskande, men för många är vardagsaktiviteten veckans största fettslukare. Mätt per minut tål utbytet inte att jämföras med löpträning, aerobics och andra intensiva träningsformer, men vardagsaktiviteten tar hem spelet med sitt stora omfång.

Ser du till att du dagligen rör på dig, kommer kaloriförbrukningen upp i en mängd som får stor betydelse för fettminskningen. Som en extra triumf bränner du kalorier, i stort sett utan att påverka aptiten negativt.

För att få utbyte av vardagsaktiviteten är det viktigt att du planerar den. Precis som med träning kommer resultaten inte av sig själva, utan som konsekvens av att du aktivt uppsöker möjligheten att röra dig.

Så gör du:
Vänj dig vid att söka upp alla former av motion. Det kan vara att ta trappan i stället för hissen, resa sig lite oftare vid höj/sänkbara bordet, gå ut med papperskorgen, gå till kollegor istället för att mejla och andra former av mer eller mindre spontan aktivitet. Sätt som minimimål att du rör dig minst två gånger i timmen över hela arbetsdagen.

Ha som mål att du rör dig i minst 30 minuter om dagen, gärna uppdelat på flera avsnitt. Det kan vara genom att ta cykeln till arbetet, gå av några hållplatser innan när du åker buss eller om du tar bilen till arbetet genom att gå upp en halvtimme tidigare och börja dagen med en liten promenad. Det totala utbytet är uppe i några hundra kalorier om dagen och därmed tillräckligt för att bli av med 150 gram fett under arbetsveckans lopp.

Planera aktiviteter för helgen. Utnyttja tiden till att gå en långtur eller ordna några av de husliga projekten som kräver en fysisk insats.

Av Martin Kreutzer näringskonsult och träningsexpert

Om Kostdagsboken

Kostdagboken hjälper dig att lyckas med din viktminskning. Du sätter målet och Kostdagboken hjälper dig att nå det. Du antecknar allt du äter i en dagbok online och Kostdagboken räknar ut hur många kalorier du får i dig under en dag. Kostdagboken räknar ut antalet kalorier för de enskilda ingredienserna, för en hel måltid, för hela dagen och för hela din viktminskningsperiod. Hur enkelt som helst!

Visste du?

I Kostdagboken kan du hela tiden följa din kaloriförbrukning. Genom några klick med musen kan du snabbt och lätt få full koll på dina kalorier.