Förbränn mer fett - Kostdagboken

Förbränn mer fett

Image

Så utnyttjar du tiden på bästa sätt för en effektiv förbränning.

I motsats till vad många tror handlar det inte om att träna i speciella pulszoner när man vill gå ner i vikt. Både varaktigheten och intensiteten under träningen har betydelse för hur många kalorier som du förbränner. Därmed påverkar det också hur mycket du går ner i vikt. En timmes promenad i rask takt kan alltså vara lika effektiv för viktnedgången som 20 minuters intensiv löpning.

Tid och intensitet
Detta har två orsaker: Vid hög intensitet förbränner du, minut för minut, en massa kalorier. I gengäld blir du snabbt trött och kan därför inte träna lika länge som om du sänker hastigheten lite. Under långvarig träning faller helt naturligt kaloriförbrukningen per minut, men det kompenserar du genom att öka träningstiden.

Ge järnet
Det som är avgörande för utbytet av din träning är därför inte om du tränar hög- eller lågintensivt, utan att du tränar så intensivt som möjligt i förhållande till den tid som du har att tillgå. Har du bara en kvart sätter du full fart. Har du tid och lust att träna en timme gör du det i stället i den intensitet du klarar av under en timmes tid.

För viktminskningen spelar det ingen roll hur kalorierna förbränns. Kroppen reglerar vikten efter förhållandet mellan intagna och förbrända kalorier. Så ju fler kalorier du gör dig av med under träningen, desto bättre. Tänk på att högintensiv träning kan vara mycket hård för kroppen, speciellt om du är överviktig. Därför är det en bra idé att variera träningen.

För överviktiga
Vissa gym har speciella träningsklasser för överviktiga. Här tränar man tillsammans med likasinnade, och förutom träningen ingår det ibland också kostrådgivning.

Om Kostdagsboken

Kostdagboken hjälper dig att lyckas med din viktminskning. Du sätter målet och Kostdagboken hjälper dig att nå det. Du antecknar allt du äter i en dagbok online och Kostdagboken räknar ut hur många kalorier du får i dig under en dag. Kostdagboken räknar ut antalet kalorier för de enskilda ingredienserna, för en hel måltid, för hela dagen och för hela din viktminskningsperiod. Hur enkelt som helst!

Visste du?

I Kostdagboken kan du hela tiden följa din kaloriförbrukning. Genom några klick med musen kan du snabbt och lätt få full koll på dina kalorier.