6 tips för att lätta pressen på vågen - Kostdagboken

6 tips för att lätta pressen på vågen

Tron kan inte bara förflytta berg, utan också fett.
Tron kan inte bara förflytta berg, utan också fett. Tror du inte på att du kan genomföra kuren, är misslyckandet nära. På University of Maryland, USA, följde man för några år sedan 54 kvinnors kamp för att gå ner i vikt. Innan de började tillfrågades kvinnorna om de trodde att det var genomförbart. Då undersökningen var slut visade det sig att de 28 kvinnor som hade trott de skulle gå ner i vikt hade tappat 30 procent fler kilo än de som inte trodde.

Erkänn utmaningen
Även om du naturligtvis ska tro att du kommer att lyckas är det viktigt att du samtidigt är medveten om att det inte blir lätt. Ju lättare du tror det är, desto större är risken att du ger upp om du drabbas av motgångar.

Planera din tid
Oavsett om du är en person som har mycket att stå i eller ej, så kan det vara svårt att plötsligt få tid med aerobics, styrketräning och förnuftig matlagning. Planera därför viktnedången noga och låt den styra din tid - inte tvärtom.

Nå långt med realistiska mål
Endast ett fåtal män är missnöjda med sig själva, medan däremot de flesta kvinnor tycker de är för tjocka, även om de egentligen är normala - eller kanske till och med underviktiga - vi är ju alla olika byggda. När du börjar viktnedgång är det därför viktigt att sätta upp realistiska mål. Om du till exempel behöver gå ner tio kilo så ge dig själv ett år till det. Det motsvarar 250 gram viktförlust per vecka och då blir det till och med tolv veckor över om det skulle slå fel då och då! Sätt eventuellt nya mål när du har nått det första.

Anteckna
För många kvinnor blir det mer verkligt om man antecknar vad man äter. Det gör det lite svårare att lura sig själv om man varje kväll kan läsa hur mycket man stoppat i sig. Anteckna också vilket humör du är på när du äter de olika sakerna. Då kommer du så småningom att kunna se ett mönster. Skriv också ner resultaten så du kan se hur långt du har nått mot målet och beskriv glädjen när du håller tidsplanen.

Ge inte upp även om du faller för en frestelse ibland
Det är nästan omöjligt att slaviskt hålla en kost- och träningsplan. Det finns dagar då lusten att strunta i det och stoppa i sig en massa osunt blir för stark. Det är det inte mycket att göra åt. Det viktiga är att du kommer i gång igen. Tappa inte sugen för att det går åt skogen någon gång.

Om Kostdagsboken

Kostdagboken hjälper dig att lyckas med din viktminskning. Du sätter målet och Kostdagboken hjälper dig att nå det. Du antecknar allt du äter i en dagbok online och Kostdagboken räknar ut hur många kalorier du får i dig under en dag. Kostdagboken räknar ut antalet kalorier för de enskilda ingredienserna, för en hel måltid, för hela dagen och för hela din viktminskningsperiod. Hur enkelt som helst!

Visste du?

I Kostdagboken kan du hela tiden följa din kaloriförbrukning. Genom några klick med musen kan du snabbt och lätt få full koll på dina kalorier.