Så använder du Kostdagboken - Kostdagboken

Så använder du Kostdagboken

 Ett, två, tre! Så snabbt kommer du igång med I Forms nya Kostdagbok. Nu har du börjat att gå ner i vikt!

1. Du väljer själv ditt viktmål
2. Du skriver ner vad du äter varje dag och räknar det totala antalet kalorier
3. Vips - så har du gå ner de kilo du ville

Så lätt är det faktiskt att minska i vikt med hjälp av Kostdagboken. Och det bästa av allt - du kan fortsätta att äta dina favoriträtter, det som du helst vill ha. Kostdagboken håller koll på dina kalorier - även om du tar för mycket smör ibland. Och Kostdagboken ger dig möjlighet att välja mellan både läckra och nyttiga recept. Som redan är förberedda för dig.

1. Sätt upp ett mål för din viktminskning
När du använder Kostdagboken första gången är det viktigt att du skapar en profil och anger ett mål. I din profil berättar du bland annat hur en vanlig dag ser ut, om du är aktiv i vardagen, både när det gäller jobb och fritid. Var så exakt som möjligt - uppgifterna är viktiga när ditt dagliga kaloribehov ska räknas ut.
Efter det väljer du hur mycket du vill gå ner i vikt.
Kostdagboken rekommenderar automatisk en viktminskning på cirka ett halvt kilo i veckan. När du har angett ditt viktminskningsmål, anger du också hur lång tid du behöver för att nå dit. Kostdagboken rekommenderar också en sund och rimlig viktminskning och har också fokus på ett alltför lågt BMI.
När du väl ha satt upp ditt mål räknar Kostdagboken ut din normala kaloriförbrukning och ditt nya kaloribehov.
Du kan alltid ändra och sätta ett nått viktmål.

2. Knappa in vad du äter
När du loggar in på Kostdagboken, hamnar du alltid på dagens datum. Här är det superlätt att logga eller knappa in det du äter. Välj mellan mellanmål, frukost, lunch eller middag. För varje måltid som du går igenom, räknar Kostdagboken ut hur många kalorier det är i varje del av måltiden och även för hela måltiden. Samtidigt får du veta om du har fått få få eller för många kalorier med tanke på din viktplan.
Det finns två sätt att hålla koll på måltiderna.
Antingen väljer du mellan de cirka 3000 olika sorters livsmedel som redan finns i Kostdagbokens databas.
Du kan också lägga till din egen mat, till exempel dina favoritkex, eller den där goda osten du inte vill vara utan. Titta bara på förpackningens varudeklaration, skriv in de värden som står där, per 100 gram av varan.
Skapa också dina egna favortirätter i din Kostdagbok, så hittar du dem snabbt när du vill laga till dem igen.
När du loggar ett livsmedel eller en hel måltid gör du så här när det gäller mängden:
Antingen anger du vikten av maten eller antalet, till exempel två skivor ost. Eller så anger du mängden, till exempel ett stor glas juice eller ett litet glas juice. Ganska enkelt, eller hur?

3. Vips - nu har du gått ner i vikt
Om du håller dig till din rekommenderade kaloriförbrukning så upptäcker du snabbt att det här fungerar. Och det fungerar utan att du känner att du måste följa en tuff, gammaldags viktminskningskur. Du äter hela tiden samma mat, samtidigt som du tänker lite sundare, inte minst när det gäller "fredagsmys"
Med den här kontrollen på maten märker du verkligen att du äter sundare. I din Kostdagbok ser du energibalansen i din mat, både i enskilda livsmedel och i en hel måltid.
Din Kostdagbok visar dig också hur fördelningen är mellan kolhydrater, protein, fett och kostfiber är i den mat du har skrivit in. Det visas hela tiden så att du enkelt kan laga mat med optimal energifördelning.
Via din Kostdagbok har du också kontroll på effekterna av din träning. Precis som du knappar in maten, knappar du också in din dagliga motion. Om du joggar eller tar cykeln till jobbet så in med uppgifterna i Kostdagboken och direkt får du dina bonuskalorier som du lägger till den dagliga kaloriförbrukningen.
Välj mellan många olika aktiviteter. När du skriver in din träningstid eller antal kilometer så räknar Kostdagboken automatisk ut kaloriförbrukningen.

Du kan också:
Läsa intressanta och spännande artiklar från I Form och Kostdagboken. Om till exempel, bra och sunda sätt att gå ner i vikt, speciella råvaror man kan använda och det här med BMI.
Hitta inspiration och motivation i flera hundra sunda och läckra recept.
Samla alla dina favoritrecept i din egen "matkasse" så du snabbt hittar dem och kan använda dem på nytt.
Vara med i Kostdagbokens Forum för att hjälpa och uppmuntra andra i samma situation som du. Och får hjälp och stöd tillbaka.
Läsa nya, intressanta artiklar varje månad.
Få nya recept varje månad

 

Iformkostdagbok

Iformostdagbok är en unik website med olika program och möjligheter som hjälper dig att hålla koll på kalorierna så det passar dina mål, dina behov och dina förväntningar.

Prova utan kostnad....>>

 

 

 
 

 

 

Om Kostdagsboken

Kostdagboken hjälper dig att lyckas med din viktminskning. Du sätter målet och Kostdagboken hjälper dig att nå det. Du antecknar allt du äter i en dagbok online och Kostdagboken räknar ut hur många kalorier du får i dig under en dag. Kostdagboken räknar ut antalet kalorier för de enskilda ingredienserna, för en hel måltid, för hela dagen och för hela din viktminskningsperiod. Hur enkelt som helst!

Visste du?

I Kostdagboken kan du hela tiden följa din kaloriförbrukning. Genom några klick med musen kan du snabbt och lätt få full koll på dina kalorier.