Rädda ditt hjärta och ditt liv med fullkorn - Kostdagboken

Rädda ditt hjärta och ditt liv med fullkorn

Image

GROV KOST
Ät 10 portioner fullkornsprodukter i veckan och minska därmed risken att utveckla typ 2-diabetes eller hjärt-kärlsjukdomar med upp till 35 procent. Det är slutsatsen av en undersökning från University of Minnesota, USA. Forskarna säger att skyddet mot de två sjukdomarna inte är lika stort för alla personer, det kan variera mellan 15 och 35 procent. Det förklarar de med genetiska skillnader.

Man undersökte 250 kvinnor under tio år och pekar på att fullkornsprodukternas höga innehåll av fibrer, antioxidanter, vitaminer och mineraler leder de så kallade karcinogenerna snabbare genom tarmsystemet, så att giftet gör mindre skada i kroppen.

Karcinogener är cancerframkallande ämnen, till exempel giftämnen från tobaksrök och bilar. Tidigare studier har även visat att fibrer i allmänhet är bra för hälsa och sundhet.

Fullkorn som funkar:
Havregryn
Råris
Bröd bakat på fullkornsmjöl

Om Kostdagsboken

Kostdagboken hjälper dig att lyckas med din viktminskning. Du sätter målet och Kostdagboken hjälper dig att nå det. Du antecknar allt du äter i en dagbok online och Kostdagboken räknar ut hur många kalorier du får i dig under en dag. Kostdagboken räknar ut antalet kalorier för de enskilda ingredienserna, för en hel måltid, för hela dagen och för hela din viktminskningsperiod. Hur enkelt som helst!

Visste du?

I Kostdagboken kan du hela tiden följa din kaloriförbrukning. Genom några klick med musen kan du snabbt och lätt få full koll på dina kalorier.