Därför äter vi för mycket i juletider - Kostdagboken

Därför äter vi för mycket i juletider

Image

9 effektiva sätt att få fart på din förbränning

1. Ät många och små måltider
Många och små måltider som alla innehåller proteiner och kolhydrater är vägen framåt. Som tumregel ska en aktiv person ha i sig 8 gram kolhydrater och 1,2-1,5 gram proteiner per dag och kilo kroppsvikt.

2. Öka intensiteten
Löpning och skidåkning är perfekt. Variera din träning genom att till exempel gå på Zumba och spinning, eller varför inte testa pole dancing? Genom att använda olika muskelgrupper får du lättare att återhämta dig och din kropp blir mer harmonisk.

3. Skaffa fler muskler
Ju större muskelmassa du har, desto mer energi använder kroppen – även när den inte är i rörelse. Muskelceller kräver energi även om de inte är aktiva och en större muskelmassa ökar alltså din dagliga förbränning markant. Variera konditions- och styrketräning för att sätta extra fart på din förbränning.

4. Ät rätt efter träningen
Om du vill gå ner i vikt bör du undvika att belöna dig själv med godis och choklad direkt efter träningen. Kroppens sockerlager minskar kraftigt när du är aktiv och för att spara på det sista sockret ökar kroppen automatiskt kaloriförbränningen – också timmarna efter träning.

Ät hellre en banan om du har lågt blodsocker, det hjälper dig också med återhämtningen. Kroppen återuppbygger sig timmarna efter träning och du bör få i dig sund och proteinrik mat ½-1 timme efter träningen.

5. Väck din tävlingsinstinkt
Lite tävling, i all vänskaplighet, sätter fart på din förbränning. Om du har möjlighet att träna med andra är det ett bra sätt att få ut mer av träningen, av den enkla anledningen att ni pressar varandra. Lägg in spurter under vägen och turas om att bestämma rundan och intensiteten i träningen.

6. Lek med farten
Fartlekar kan vara ganska krävande men i gengäld sätter du verkligen fart på kaloriförbränningen. Tanken med fartlek är att du använder terrängen till att få upp och ner pulsen genom att springa i högt tempo uppför backar, mellan träd eller lyktstolpar och i lugnt tempo nedför backar eller på plant underlag.

7. Se upp med hård träning
Ju hårdare du tränar, desto mer fett och kalorier förbränner du. Men se upp! Om du tränar för hårt och för ofta ger du inte din kropp möjlighet att återhämta sig och du riskerar att att få sämre form och mindre muskler än du hade när du började. Låt det därför gå en dag mellan varje träningspass ELLER variera träningen så att du aktiverar olika muskelgrupper.

8. Rör på dig lite mer
Det absolut mest effektiva sättet att påverka förbränningen är att vara fysiskt aktiv. Det är dock inte bara de hårda träningspassen som ger effekt. Om du undviker att sitta stilla för länge så att förbränningenn går i dvala, ökar du kaloriförbränningen. Så ta trappan, gå en runda med hunden och låt bilen stå och ta cykeln istället..

9. Se träningen som en investering
Utöver att det är klokt att välja träningsformer som du gillar och som passar in i din vardag, är det smart att betrakta träningen som en av de bästa investeringarna du gör i dig själv.

Om Kostdagsboken

Kostdagboken hjälper dig att lyckas med din viktminskning. Du sätter målet och Kostdagboken hjälper dig att nå det. Du antecknar allt du äter i en dagbok online och Kostdagboken räknar ut hur många kalorier du får i dig under en dag. Kostdagboken räknar ut antalet kalorier för de enskilda ingredienserna, för en hel måltid, för hela dagen och för hela din viktminskningsperiod. Hur enkelt som helst!

Visste du?

I Kostdagboken kan du hela tiden följa din kaloriförbrukning. Genom några klick med musen kan du snabbt och lätt få full koll på dina kalorier.