4 tips för att hålla humöret uppe! - Kostdagboken

4 tips för att hålla humöret uppe!


Den 3e måndagen i januari sägs vara årets mest deprimerande dag och har därför fått namnet "Blue Monday". Det sägs att det är vid den här tidpunkten som motivationen att hålla sig till sitt nyårslöfte ligger på sin lägsta nivå samtidigt som känslan av hopplöshet tilltar
Image
Här har du 4 trick som hjälper dig överstiga Blue Monday så att du kan nå dina mål!

1. Se till att ha delmål

Först och främst ska du sätta dina personliga mål! Ska du gå ner 5 kg i vikt, hålla vikten, eller kanske leva lite sundare? - när målet är på plats behöver ska skapa en handlingsplan som beskriver hur du ska nå ditt mål.

Om ditt mål är att gå ner 10 kg, och du ska gå från 80 kg till 70 kg - börja då med att sätta ett första delmål om att komma under 80 kg. När delmålet är nått kan du sätta ditt nästa delmål om att gå ner under 75 kg osv.

På så vis ser man framgångar fortare genom att faktiskt nå delmålen, och på så vis ökar man motivationen på vägen mot det slutgiltiga målet.

2. Undvik förbud

Om du ger dig själv en massa förbud kan det bli enormt svårt att hålla fast vid viljan på lite längre sikt. Ofta fokuserar vi på vad vi inte får äta istället för det som vi faktiskt får äta.

Ge dig själv lov att äta allt - och acceptera istället att det finns vissa saker som du kan äta mer av än andra! Här blir Matdagboken ett bra verktyg för att hålla koll på dagens kaloriintag utan att skapa en massa förbud - kanske behöver du bara gå ut med hunden en extra gång för att kompensera tårtan som du åt på jobbet.


3. Tala högt om det!

Var inte rädd för att dela med dig av dina mål till din familj, dina vänner och dina arbetskamrater. Vi har en tendens att påverkas av de vi står nära och när du väl har delat med dig av dina mål kommer de att stötta dig i det du valt, eller valt bort.

Vem vet, kanske bestämmer någon sig för att ta efter dig och då kan ni hjälpas åt att ge varandra stöd.

4. Kost

Det blir inte bra om du måste leva efter en strikt diet som påverkar ditt umgänge. Det är det bästa sättet att säkerställa att motivationen ryker illa kvickt!

För att viljan ska bestå måste din vardag fungera så normalt som möjligt. Det måste finnas utrymme för sammankomster, fester och allmänt roligt. Matdagboken kan användas för att hålla koll på kaloriintaget i en vardag där det också behöver finnas utrymme för att leva gott!

Om Kostdagsboken

Kostdagboken hjälper dig att lyckas med din viktminskning. Du sätter målet och Kostdagboken hjälper dig att nå det. Du antecknar allt du äter i en dagbok online och Kostdagboken räknar ut hur många kalorier du får i dig under en dag. Kostdagboken räknar ut antalet kalorier för de enskilda ingredienserna, för en hel måltid, för hela dagen och för hela din viktminskningsperiod. Hur enkelt som helst!

Visste du?

I Kostdagboken kan du hela tiden följa din kaloriförbrukning. Genom några klick med musen kan du snabbt och lätt få full koll på dina kalorier.