Håll vikten under hela semestern: 7 enkla tips - Kostdagboken

Håll vikten under hela semestern: 7 enkla tips

Image

Semestern väntar runt hörnet och i regel bjuder den troligtvis på extra kaloririka frestelser. Med dessa 7 enkla tips är du bättre rustad för att hålla vikten under hela semestern!

Tips #1.

Ingen sommar utan glass – men det är stor skillnad på olika sorters glass du äter. En Daimstrut kostar dig hela 340 kalorier, medan en isglass knappt märks i din kaloriräkning med sina futtiga 40 kalorier. Om gammeldags gräddglass ändå är en för stor frestelse kan du ta färre kulor, undvika topping och sylt, och välja bägare i stället för en våffla – det sparar dig många kalorier.

Tips #2

. Du kan mycket väl träna under semestern – även om du tältar i de norska fjällen, är på safari i Afrika eller semestrar på den spanska solkusten och inte kan ta dig till det lokala gymmet. Med ett par löparskor och shorts i resväskan kommer du långt. Övningar som squats, armhävningar och situps är dessutom gratis och kan utföras var som helst. All motion räknas mot kalorierna: Du kan till exempel gå istället för att köra, när det är möjligt, och du kan ta hotellets trappor istället för hissen.

>>Prova I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Tips #3

Långa sommarkvällar vid grillen är ofrånkomligt, men med några enkla metoder kan du minimera ditt kaloriintag – utan att det blir tråkigt! Kyckling, tonfisk och fläskfilé är mycket gott, mättande och fettsnåla alternativ till grillkorven. Och med grönsaker som tillbehör – packade i folie så att du kan undvika att pensla dem med ett drypande lager olja – har du en sund och kalorisnål måltid. Här är dock måttlighet också en faktor – umgås, ät långsamt och stoppa innan du känner dig proppmätt.

Tips #4

Vatten, vatten och massor av vatten! Det finns mängder av fördelar med den kalorifria drycken – bland annat ger vatten mättnadskänsla. Drick ett stort glas vatten när du går upp på morgonen, så att du inte löper helt amok på semesterhotellets frukostbuffé.

Tips #5

Läs innehållsförteckningen, välj lättare alternativ till feta varor och spara kalorier i kaloriräkningen. Det är till exempel stor skillnad på om du tar en iskaffe med 2 dl skummjölk (70 kalorier och 0,2 g fett) eller 2 dl standardmjölk (125 kalorier och 6,8 g fett) när du njuter i solen med vännerna.

>>Den sunda barometern. I FORM Kostdagbok ger överblick över både kalorier och hur nyttig maten är.

Tips #6

Hunger får de flesta av oss att äta något onyttigt för att tillfredsställa magen – snabbt! Undvik korvvagnens och glasskioskens frestelser genom att ta med en nyttig matsäck när du t.ex. är på stranden.

Tips #7

Ingen sommar utan koldskål! Men koldskål är en sann kaloribombsklassiker om sommaren – och det är tillbehörens fel. Toppa din koldskål med ett lättare alternativ som till exempel jordgubbar och müsli, eller gör en hemlagad variant av koldskål med mindre mängd socker.

Av Elisa Nadire Caeli

Om Kostdagsboken

Kostdagboken hjälper dig att lyckas med din viktminskning. Du sätter målet och Kostdagboken hjälper dig att nå det. Du antecknar allt du äter i en dagbok online och Kostdagboken räknar ut hur många kalorier du får i dig under en dag. Kostdagboken räknar ut antalet kalorier för de enskilda ingredienserna, för en hel måltid, för hela dagen och för hela din viktminskningsperiod. Hur enkelt som helst!

Visste du?

I Kostdagboken kan du hela tiden följa din kaloriförbrukning. Genom några klick med musen kan du snabbt och lätt få full koll på dina kalorier.