Kalorisnåla snacks när hungern gör sig påmind - Kostdagboken

Kalorisnåla snacks när hungern gör sig påmind

Image

Mandlar, mörk choklad och äppelklyftor

Mandlar och mörk choklad är gott när man känner sig sötsugen. Förutom att den innehåller massor av hälsosamt fett är mörk choklad fylld av viktiga antioxidanter som stärker immunförsvaret. Äppelklyftorna innehåller mängder av fibrer som är bra för din matsmältning.

Så ska du göra

Välj mörk choklad med 80 % kakaoinnehåll och ät inte fler än 10 mandlar. Ett bra tips är att skära äpplet i många klyftor, då tar det längre tid att äta och mättnadskänslan hinner infinna sig.

Knäckebröd med ost

Knäckebröd med ost är ett gott och kalorisnålt snacks som samtidigt mättar bra, eftersom osten har ett högt innehåll av protein.

Så ska du göra

Välj ett knäckebröd med fullkorn. Det mättar mer och innehåller fler hälsosamma fibrer och vitaminer som har en positiv inverkan på din mage. Undvik söt marmelad och ett tjockt lager med smör under osten.

Hummus och grönsaksstavar

Om du har lite mer tid kan du göra en hemlagad hummus som du kan dippa olika grönsaker i. Den håller sig i kylskåpet och är ett enkelt och gott snacks som innehåller mängder av proteiner, hälsosamt fett, kostfibrer och mineraler.

Det här behöver du

  • 1 burk kikärtor
  • 2 vitlöksklyftor
  • Salt
  • Saft från ½ citron
  • 1 msk tahini sesampasta (kan uteslutas)
  • Olivolja
  • Vatten
  • Smaksätt gärna med chili, spiskummin eller paprika


Så gör du

Mixa alla ingredienser med en stavmixer. Hummusen kan till en början bli tjock, men för att få en krämigare konsistens kan du hälla i vatten och olivolja. Ta inte för mycket olja så att den färdiga hummusen blir för fet och kaloririk.

Kom ihåg att logga de matvaror du använder i Kostdagboken så att du kan se hur många kalorier en portion innehåller.

>> Om du inte redan prenumererar på I FORM Kostdagbok kan du testa 5 dagar gratis här.



Av Sofie Thomasen Rasmussen

Om Kostdagsboken

Kostdagboken hjälper dig att lyckas med din viktminskning. Du sätter målet och Kostdagboken hjälper dig att nå det. Du antecknar allt du äter i en dagbok online och Kostdagboken räknar ut hur många kalorier du får i dig under en dag. Kostdagboken räknar ut antalet kalorier för de enskilda ingredienserna, för en hel måltid, för hela dagen och för hela din viktminskningsperiod. Hur enkelt som helst!

Visste du?

I Kostdagboken kan du hela tiden följa din kaloriförbrukning. Genom några klick med musen kan du snabbt och lätt få full koll på dina kalorier.