Är dig hälsosam med dessa 10 grönsaker - Kostdagboken

Är dig hälsosam med dessa 10 grönsaker

Image

Det råder inga tvivel om att råvaror är som bäst när de är färska, och sensommaren är säsongen för en mängd sunda och välsmakande grönsaker som du kan unna dig med gott samvete efter alla härliga semestermiddagar.

Tomater:

Tomater har ett lågt glykemiskt index. De omvandlas nämligen långsamt till glukos och är därför bra för att hålla ditt blodsocker stabilt.

Broccoli:

Broccoli är en riktig vitaminbomb som innehåller A-vitamin, C-vitamin, B-vitamin, E-vitamin och järn.

Spetskål:

Den är mild, krispig och stärker dessutom immunförsvaret. Spetskål innehåller ganska få kalorier, så du kan äta på utan att kaloriintaget går överstyr.

Potatis:

Potatis är full av C-vitamin, innehåller mycket protein och är mättande. Det innehåller även mycket färre kalorier än pasta och ris. Om du vill minska ditt intag av den stärkelse som finns i potatis kan du äta det i mindre mängder och tillsammans med andra grönsaker.

Morötter:

Morötter innehåller mängder av A-vitamin, och eftersom A-vitamin är fettlösligt bör du äta dem tillsammans med något fett för att få ut det så mycket som möjligt av vitaminerna.

Få gratis medlemskap i Kostdagboken i fem dagar

Fänkål:

Fänkål är en grov grönsak som innehåller ganska få kalorier, kolhydrater och fett. Å andra sidan är den rik på kostfibrer och smakar fantastiskt med sin lakritsliknande smak! What's not to like?

Selleri:

Selleri är bra att mumsa på när man känner sig lite hungrig. Det innehåller endast 20 kalorier per 100 gram och många nyttiga vitaminer och mineraler. Du kan skära det i stavar tillsammans med morötter så blir de lika lätta att sträcka sig efter som vingummin i godisgömman.

Blomkål:

Precis som vitlök innehåller blomkål allicin som verkar antiinflammatoriskt och hämmar åldrandeprocessen. Kanske tycker du att du fått i dig tillräckligt mycket blomkål i ditt liv när du som barn fick serverat halvsliskiga buketter som tillbehör i skolmatsalen. Men denna sunda grönsak kan användas i en mängd läckra recept – till exempel istället för ris i sushi eller till chili con carne, och därmed göra dig av med massor av kalorier och kolhydrater.

Gurka:

I gurkans mörkgröna skal gömmer sig mineralen silica som stärker kroppens bindväv och med sin höga vattenhalt är denna saftiga grönsak även en riktig törstsläckare.

Haricots verts:

Förutom en lång rad vitaminer och mineraler innehåller haricots verts en mängd kostfibrer och ger därför en stabil mättnadskänsla. Gör dig själv en tjänst och köp dem färska, nu när de är i säsong, och inte frysta – det är stor skillnad i smak och sprödhet.

Om du vill se hur många kalorier varje grönsak innehåller och se vad du får i dig per dag kan du använda Kostdagboken. Kostdagboken finns också som app till smartphones. Få gratis medlemskap i Kostdagboken i fem dagar

Af Elisa Nadire Caeli

Om Kostdagsboken

Kostdagboken hjälper dig att lyckas med din viktminskning. Du sätter målet och Kostdagboken hjälper dig att nå det. Du antecknar allt du äter i en dagbok online och Kostdagboken räknar ut hur många kalorier du får i dig under en dag. Kostdagboken räknar ut antalet kalorier för de enskilda ingredienserna, för en hel måltid, för hela dagen och för hela din viktminskningsperiod. Hur enkelt som helst!

Visste du?

I Kostdagboken kan du hela tiden följa din kaloriförbrukning. Genom några klick med musen kan du snabbt och lätt få full koll på dina kalorier.