Vardagsaktiviteter – en fantastisk fettslukare - Kostdagboken

Vardagsaktiviteter – en fantastisk fettslukare

Se till att röra på dig två gånger i timmen under arbetsdagen.

Därför:

Det kan komma som en överraskning, men för många är vardagsaktiviteten veckans största fettslukare. Om man mäter per minut kan man inte jämföra resultatet med löpning, aerobics och andra intensiva träningsformer, men vardagsaktiviteten vinner i längden med sin stora omfattning.
Ser du till att röra på dig varje dag blir kaloriförbränningen tillräckligt hög för att ge stor effekt på din viktnedgång. Som en extra bonus förbränner du kalorierna i stort sett utan att din aptit påverkas negativt.
För att få resultat av vardagsaktiviteten är det viktigt att du planerar den. Precis som med träning kommer inte resultaten av sig själva utan som en konsekvens av att du aktivt söker efter möjligheter att få röra på dig.

Så gör du

Vänj dig vid att söka efter alla former av motion i alla situationer. Det kan vara att ta trappan, stå oftare vid det höj- och sänkbara bordet, gå ut med soporna, gå ner till kollegorna och andra former av mer eller mindre spontan aktivitet. Sätt som lägsta mål att du ska röra på dig minst två gånger i timmen under arbetsdagen.
Planera in att du ska röra dig minst 30 minuter om dagen, gärna uppdelat i flera omgångar. Det kan exempelvis vara att ta cykeln till arbetet, gå ett par hållplatser innan du kliver på bussen eller om du tar bilen till arbetet, gå upp en halvtimme tidigare och börja dagen med en promenad. Det konkreta resultatet är ett par hundra kalorier om dagen och det är tillräckligt för att bränna 150 gram fett under arbetsveckan.
Planera aktiviteter under helgen. Använd tiden för att gå en lång promenad eller få gjort något av de hushållsprojekt som kräver en fysisk insats. En undersökning visar tendenser till överkonsumtion när vi äter ute, och ändå äter vi normala mängder mat vid dagens övriga måltider. Samtidigt serverar restaurangerna stora portioner, och vi har ju lärt oss att äta upp – eller hur? Summan blir ett överflöd av kalorier och fett den dagen. Anpassade menyer och portionsstorlekar blir mer och mer vanligt, och även att få resterna av sin måltid i en doggy-bag – särskilt när vi tittar utanför Sverige. Minska på portionsstorlekarna, gör sunda val som lockar dig när det är möjligt eller spara kalorier på att bara välja en nyttigare dipp eller sås.

>> I FORM Kostdagbok som app.

Av Martin Kreutzer, kostrådgivare och träningsexpert


Om Kostdagsboken

Kostdagboken hjälper dig att lyckas med din viktminskning. Du sätter målet och Kostdagboken hjälper dig att nå det. Du antecknar allt du äter i en dagbok online och Kostdagboken räknar ut hur många kalorier du får i dig under en dag. Kostdagboken räknar ut antalet kalorier för de enskilda ingredienserna, för en hel måltid, för hela dagen och för hela din viktminskningsperiod. Hur enkelt som helst!

Visste du?

I Kostdagboken kan du hela tiden följa din kaloriförbrukning. Genom några klick med musen kan du snabbt och lätt få full koll på dina kalorier.