Steg-för-steg-guide för hälsosammare vanor - Kostdagboken

Steg-för-steg-guide för hälsosammare vanor

Det är ingen hemlighet att julen innebär stora mängder fet mat och spröda småkakor, och det är ingenting fel med det. Är allt som det brukar går det dock inte längre för hälsoepidemin sprider sig och tankar på stek, glögg och ris ā la malta ersätts med löprundor, chia-gröt och gym.

Image

Det är naturligt att många av oss är sugna på att komma tillbaka på banan och få in våra sunda vanor igen efter en stressig jul.

Börja med att få igång kroppen genom att ta en väninna, din mamma eller partner under armen och gör ett veckoavtal om att gå en lång promenad eller ta en håltimme på gymmet. När vi tränar tillsammans är det inte enbart roligare utan forskning har visat att vi tränar både hårdare och längre i sällskap av andra. Ta chansen och hitta din nya träningskompis. Få inspiration till er gemensamma träning på I FORM Kostdagbok.

Nästa steg är att gradvis introducera hälsosammare matvanor i ditt liv. För många är det ingen bra lösning att ta bort allt onyttigt från kosten samtidigt. Suget blir för stort och risken att kasta sig huvudstupa över resterna av julgodiset är farligt stor. Ta det därför i små steg. Börja till exempel med att byta ut snabba kolhydrater mot fiberrika alternativ som rågbröd, råris och havregryn. Skulle du få cravings efter ris ā la malta och pepparkakor så var kreativ och prova kanske med lite vaniljskyr med hackade mandlar eller ett par torkade dadlar istället. Behöver du inspiration till hälsosamma men välsmakande alternativ så gå på upptäcktsfärd i I FORM Kostdagboks stora receptvärld.

Kom ihåg att det tar tid för kroppen och hjärnan att vänja sig vid nya vanor så ta ett steg i taget. Så kommer julkilona rasa innan du hinner säga flasklock.

Av Maria Lundsgaard

Om Kostdagsboken

Kostdagboken hjälper dig att lyckas med din viktminskning. Du sätter målet och Kostdagboken hjälper dig att nå det. Du antecknar allt du äter i en dagbok online och Kostdagboken räknar ut hur många kalorier du får i dig under en dag. Kostdagboken räknar ut antalet kalorier för de enskilda ingredienserna, för en hel måltid, för hela dagen och för hela din viktminskningsperiod. Hur enkelt som helst!

Visste du?

I Kostdagboken kan du hela tiden följa din kaloriförbrukning. Genom några klick med musen kan du snabbt och lätt få full koll på dina kalorier.